Különleges előadás jogászokkal Szegeden

Bíró, ügyész, ügyvéd és joghallgató is színre lép az apja meggyilkolásával vádolt fiú ügyében döntő esküdtek szerepében Reginald Rose Tizenkét dühös ember című darabjában, melyet szerdán mutatnak be Barnák László rendezésében a Szegedi Nemzeti Színházban.

A rendező az MTI-nek elmondta, hogy nyár elején kereste meg Tajti Gabriella, a Szegedi Tudományegyetem kulturális irodájának vezetője az ötlettel, többségében jogászok részvételével színpadra állítanák a bírósági drámát. Bár az országosan egyedülálló kezdeményezést komoly kihívásnak tartja, hiszen a hazai nemzeti színházak nemigen tűznek műsorra alapvetően amatőrök által játszott darabot, örömmel vállalta el a feladatot. Mint mondta, Nyugat-Európában, ahol talán erősebb a civil kurázsi, egyáltalán nem szokatlan az ilyen előadás.

A darab Reginald Rose szövegére támaszkodik, nincsenek benne improvizatív elemek, a szereplők háttere mégis különlegessé teszi a produkció - hangsúlyozta Barnák László. Hozzátette: azt szeretnék elérni, hogy a nézők a fiú bűnösségéről elhangzó érveket hallva magukat a tizenharmadik esküdt helyébe képzelve elgondolkodjanak rajta, milyen döntést kellene hozni.

Az októberi négy előadásra egy hónapja valamennyi jegy elkelt. A rendező szerint a megelőlegezett siker egyaránt szól a szereplőgárdának és a darabnak, hiszen sokak emlékezetében él az 1957-es film.

A tizenkét, többségében jogvégzett szereplő között Fekete Gizi Jászai-díjas színésznő szinte az egyedüli "civil". Reginald Rose valamennyi esküdtet férfiként képzelte el, a szegedi előadásban ezen változtatva két nő is a döntéshozók közé került: Nagy Erzsébet, a Szegedi Ítélőtábla bírája egy brókert, Fekete Gizi pedig egy érzékeny, érdeklődő, idősödő nőt formál meg.

Hegedűs István a táblabíróság büntetőkollégiumának vezetője játssza a történet talán legfontosabb figuráját, a fiú bűnösségében kezdetektől fogva kételkedő építészt. A bíró kivételes lehetőségnek tartja a színpadi szerepet, ami annyiban mindenképpen hasonlít munkájára, hogy az ítélőtáblán is nap mint nap döntést kell hozni a vádlottak ügyében, és ha kétséget kizárólag nem bizonyítható a bűnösségük, csak felmentő ítélet születhet.

A produkció kapcsolódik az Országos Bírósági Hivatal nyitott bíróságok programjához. Egy ötödik, zártkörű előadáson szegedi középiskolások láthatják a drámát. Hegedűs István úgy véli, bár más a hazai és az amerikai bírósági rendszer, a dráma a jog lényegét jól szemlélteti.