Öt vasúti szárnyvonalat újranyitnak

Elöször a Székesfehérvár-Komárom, Zirc-Veszprém, Karcag-Tiszafüred, Lajosmizse-Kecskemét, és Pápa-Csorna közötti szakaszon indítják újra a vonatközlekedést, de a Szilvásvárad-Putnok, valamint az Abaújszántó-Hidasnémeti közötti vasútvonalon is újraindul majd a személyszállítás hamarosan

A vasútnyitás nem vállalati ügy, hanem társadalompolitikai kötelezettség - mondta Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkár hétfőn az MTI-nek annak kapcsán, hogy július 4-én öt vasúti szárnyvonalon visszaállítják a személyszállítást.

Emlékeztetett arra, hogy a Fidesz az elmúlt években ellenzékben többször is szót emelt a vasúti mellékvonalak bezárása ellen, és ebben nem voltak egyedül, hiszen tiltakoztak az intézkedés ellen a településeken élő emberek százezrei, a munkahelyüket megbecsülő vasutasok, a vasutas munkahelyekért kiálló szakszervezetek, a polgármesterek százai, és támogatták a Fidesznek azt a szándékát, hogy kormányra kerülése esetén - ahol műszakilag lehetőséges - újranyissák ezeket a vonalakat.

Fónagy János az MTI-nek nyilatkozva emlékeztetett arra, hogy a parlamentben hétfőn Kovács Zoltán pápai polgármester, fideszes országgyűlési képviselő kérdésére válaszolva bejelentette: az első lépcsőben július 4-étől újra lehet vasúton közlekedni Székesfehérvár-Komárom, Zirc-Veszprém, Karcag-Tiszafüred, Lajosmizse-Kecskemét, és Pápa-Csorna között. Szándékukban állt a Szilvásvárad-Putnok, valamint az Abaújszántó-Hidasnémeti közötti vasútvonalat is megnyitni a személyforgalom előtt, de az elmúlt hetek időjárása miatt jelentős árvízkár érte ezeket a vonalakat, így előbb a közlekedési feltételeket kell helyreállítani.

vasútvasút

Az államtitkár hangsúlyozta: az újranyitás számottevő költségekkel nem jár, hiszen ezeken a vonalakon teherforgalom most is van, a forgalmi szolgálattevők dolgoznak, a pályák műszaki berendezései megvannak. A MÁV vállalta, hogy a mellékvonalakon szükséges személyszállításhoz szükséges motorkocsit, mozdonyt, a személyzetet biztosítja. Kérték a mellékvonalakban érintett települések önkormányzatait, hogy működjenek közre a vasútállomások és környékük rendbehozatalában, megőrzésében.

Fónagy János elmondta, hogy nem végeztek utasszámlálást, hiszen az nem mutatószám, hogy egy lepusztult, megbízhatatlan menetrend mellett mekkora a forgalom. A közszolgáltató vasutat azért kell helyreállítani vidéken, hogy évek múlva lényegesen többen vegyék igénybe. Cél, hogy az emberek minél nagyobb számban vegyék igénybe a közösségi közlekedést, ezen belül is a kötöttpályást, mert környezetkímélőbb és energiatakarékosabb a közúti közlekedésnél.